Majdnem olyan titokzatosan sokatmondó, mintha egy Star Trek rész címe lenne (azhiszem van is egy ilyen rész).
Az interfésszel, magyarul felhasználói felülettel egyre több helyen találkozhatunk -
a szoftverek, alkalmazások mellett akár az utcán is - bankautomaták, infoterminálok, ügyfélhívó rendszerek, jegykiadó kioszkok képernyőin.
És persze ott vannak a mobil és szórakoztató elektronikai eszközök menürendszerei is.
Ezek a felületek azon felül, hogy bármilyen információt szolgáltatnak számunkra - még egy közös vonással rendelkeznek, mégpedig azzal, hogy a felhasználójuktól valamilyen beavatkozást, aktivitást kérnek az információ közlése előtt, közben, vagy után. Ez a tevékenység lehet választás, válaszadás kattintással, vagy adatok megadása, különböző űrlapok kitöltése.
Itt már el is érkeztünk az interaktivitás fogalmához, amit most nem taglalnék.
Az interface egy grafikus felület, amelynek az a feladata, hogy a fent említett tevékenységet a lehető legegyszerűbb, és legkényelmesebb módon segítse elvégezni a felhasználónak.
Ez így most leírva kb. úgy hangzik, mint a T-com internetpercek, de rettenetesen kevés forrás foglalkozik ezzel a kérdéskörrel, így jobbnak látom a kályhától való elindulást.
Mi a különség a webdesign és az interface design között?
Számomra, mint designer, azt jelenti, hogy lejövök a holofedélzetről, magam mögött hagyva a színes, szagos, szélesvásznú webdesignt, és három dologra koncentrálok:
1. a userre
2. a userre
és
3. a hatékonyságra
A hagyományos honlapok sikere, vagy kudarca sokszor múlhat a designon, de alapvetően a tartalom dominál. Értékes tartalom mellett a cafrang másodlagossá válik, és a felhasználó hajlandó elviselni a spártai körülményeket, vagy éppen kicsit várni, küzdeni a lassú, vagy épp átláthatatlan honlapon.
A webdesign grafikája a jó tálalás: a sali, vagy koviubi a tányér szélén...
Igazából a "hagyományos" webdesignt is felosztanám többféle módon - a néhány oldalas weboldalakon túl külön szemléletet, tapasztalatot kíván egy magazin, portál, webshop, vagy közösségi site megtervezése.
Az interfész dizájn nem pusztán grafika. Szoros együtállásban teljesülnie kell olyan követelményeknek, mint felhasználóbarát felépítés, ergonómia, logika, szabványok, használhatóság, hatékonyság...
Optimális esetben ezeknek a feltételeknek minden honlapnak meg kellene felelnie, de optimális esetek olyan ritkán adódnak, mint eső után a szivárvány (elvétve akad)
Az interface esetében rengeteg múlik a navigáció, a pontos haladási, kitöltési, vagy aktivitási irány mutatásán, ezért a grafikai tervezés szorosan összefonódik az architektúra tervezésével, míg a webdesign esetében a design-t tervező csak bizonyos pontokon kapcsolódik be a felépítés meghatározásába.
Ha a felület rosszul van megtervezve - bonyolult, átláthatlan, nem ad segítséget, támpontot, kényelmetlen, vagy éppen ronda - a felhasználó tétovázik, feleslegesen gondolkodik.
Mi történik ilyenkor?
Vagy kényszeredetten, rossz érzéssel megküzd vele, és a későbbi használatát elkerüli, vagy ami mégrosszabb egyáltalán nem használja - (első ránézésre bonyolult, az első megtorpanásnál feladja, elveszíti az érdeklődését, felidegesíti magát...)
Hogy hívják azt, aki ezeket a felületeket megtervezi?
Megmondom őszintén az egyes titulusok pontos leírásával bajban vagyok - kapcsolódóan rengeteg különböző kifejezés, munkakört találtam, ezek részben összemosódnak, viszont magyar megfelelőjük végképp nincs. Pollnernél találtam egy 1 évvel ezelőtti cikket, amiben ugyanezt boncolgatja.
A csatolt ábra jól mutatja az egyes feladatokat.
Én a szóismétlések, a túl sűrű kulcsszavak, és egyéb seo érdekeim miatt egyaránt használni fogom az interface designer, user interface designer, ui designer, és esetleg még a visual designer kifejezéseket is. Utóbbit leginkább akkor, ha adatvizualizációról írok - amely szintén a tárgyhoz kapcsolódik - ha nem is túl szorosan, de engem legalább annyira érdekel.
Fotó: www.iaacblog.com