Interface design

- user experience design
- usability
- user friendly
- ergonomics

Online alkalmazások felület tervezése és minden ami ezzel kapcsolatos - felhasználóbarát felületek, hatékonyság, használhatóság, ergonómia, tesztek, cikkek.
Ez egy workblog.
Hogyan jutok el a webdesigntól az UI designerig?
Tanulós, puhatolózós, kisérletezős...

Pofavizit

Tóth Zsuzsanna webdesigner
Tóth Zsuzsanna
webdesign tervező és tanácsadó


Webdesign Tanfolyam

Friss topikok

  • Horváth János: Az egyik legjobban összeszedett katalógus lemaradt: developer.yahoo.com/ypatterns/ (2009.01.19. 17:15) Konvenció vagy konfekció?
  • Rung András: Én ezekre általánosságban szoktam használni egyben az ergonómiát. Kicsit gyűjtő területként tekint... (2009.01.04. 16:54) Mi is az az interface?
  • Rung András: Szerintem a gép-ember nyelvi interakció használható szinten közeli. Angolul menni fog egész jó szí... (2009.01.04. 16:01) Ember és a gép

Webdesign blog

Nincs megjeleníthető elem

a webdesigner.blog.hu oldalhajtása

2009.01.03. 23:58 Tóth Zsuzsanna

Mi is az az interface?

Címkék: interface design webdesign ui design

Web ergonómia, felület tervezésMajdnem olyan titokzatosan sokatmondó, mintha egy Star Trek rész címe lenne (azhiszem van is egy ilyen rész).
Az interfésszel, magyarul felhasználói felülettel egyre több helyen találkozhatunk -
a szoftverek, alkalmazások mellett akár az utcán is - bankautomaták, infoterminálok, ügyfélhívó rendszerek, jegykiadó kioszkok képernyőin.
És persze ott vannak a mobil és szórakoztató elektronikai eszközök menürendszerei is.

Ezek a felületek azon felül, hogy bármilyen információt szolgáltatnak számunkra - még egy közös vonással rendelkeznek, mégpedig azzal, hogy a felhasználójuktól valamilyen beavatkozást, aktivitást kérnek az információ közlése előtt, közben, vagy után. Ez a tevékenység lehet választás, válaszadás kattintással, vagy adatok megadása, különböző űrlapok kitöltése.
Itt már el is érkeztünk az interaktivitás fogalmához, amit most nem taglalnék.

Az interface egy grafikus felület, amelynek az a feladata, hogy a fent említett tevékenységet a lehető legegyszerűbb, és legkényelmesebb módon segítse elvégezni a felhasználónak.

Ez így most leírva kb. úgy hangzik, mint a T-com internetpercek, de rettenetesen kevés forrás foglalkozik ezzel a kérdéskörrel, így jobbnak látom a kályhától való elindulást.

Mi a különség a webdesign és az interface design között?

Számomra, mint designer, azt jelenti, hogy lejövök a holofedélzetről, magam mögött hagyva a színes, szagos, szélesvásznú webdesignt, és három dologra koncentrálok:
1. a userre
2. a userre
és
3. a hatékonyságra


A hagyományos honlapok sikere, vagy kudarca sokszor múlhat a designon, de alapvetően a tartalom dominál. Értékes tartalom mellett a cafrang másodlagossá válik, és a felhasználó hajlandó elviselni a spártai körülményeket, vagy éppen kicsit várni, küzdeni a lassú, vagy épp átláthatatlan honlapon.
A webdesign grafikája a jó tálalás: a sali, vagy koviubi a tányér szélén...

Igazából a "hagyományos" webdesignt is felosztanám többféle módon - a néhány oldalas weboldalakon túl külön szemléletet, tapasztalatot kíván egy magazin, portál, webshop, vagy közösségi site megtervezése.

Az interfész dizájn nem pusztán grafika. Szoros együtállásban teljesülnie kell olyan követelményeknek, mint felhasználóbarát felépítés, ergonómia, logika, szabványok, használhatóság, hatékonyság...
Optimális esetben ezeknek a feltételeknek minden honlapnak meg kellene felelnie, de optimális esetek olyan ritkán adódnak, mint eső után a szivárvány (elvétve akad)

Az interface esetében rengeteg múlik a navigáció, a pontos haladási, kitöltési, vagy aktivitási irány mutatásán, ezért a grafikai tervezés szorosan összefonódik az architektúra tervezésével, míg a webdesign esetében a design-t tervező csak bizonyos pontokon kapcsolódik be a felépítés meghatározásába.
Ha a felület rosszul van megtervezve - bonyolult, átláthatlan, nem ad segítséget, támpontot, kényelmetlen, vagy éppen ronda - a felhasználó tétovázik, feleslegesen gondolkodik.

Mi történik ilyenkor?

Vagy kényszeredetten, rossz érzéssel megküzd vele, és a későbbi használatát elkerüli, vagy ami mégrosszabb egyáltalán nem használja - (első ránézésre bonyolult, az első megtorpanásnál feladja, elveszíti az érdeklődését, felidegesíti magát...)

Hogy hívják azt, aki ezeket a felületeket megtervezi?


Megmondom őszintén az egyes titulusok pontos leírásával bajban vagyok - kapcsolódóan rengeteg különböző kifejezés, munkakört találtam, ezek részben összemosódnak, viszont magyar megfelelőjük végképp nincs. Pollnernél találtam egy 1 évvel ezelőtti cikket, amiben ugyanezt boncolgatja.
A csatolt ábra jól mutatja az egyes feladatokat.
Én a szóismétlések, a túl sűrű kulcsszavak, és egyéb seo érdekeim miatt egyaránt használni fogom az interface designer, user interface designer, ui designer, és esetleg még a visual designer kifejezéseket is. Utóbbit leginkább akkor, ha adatvizualizációról írok - amely szintén a tárgyhoz kapcsolódik - ha nem is túl szorosan, de engem legalább annyira érdekel.

Fotó: www.iaacblog.com
 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://interfacedesign.blog.hu/api/trackback/id/tr20856138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.04. 13:51:42

Kedves Zsuzsa,
Jó az írás és hasznos! Azért én hozzátenném, hogy habár az interface túlnyomó többségben grafikus dolog, van nem grafikus interface is. pl egy terminál. Persze ezen is vannak betűk, valamilyen betűtípussal, ha tágan veszem, akkor persze ez is grafikus.

Említed, hogy fontos felhasználóbarát felépítés, ergonómia, használhatóság. Hogyan határoznád meg ezek közt a különbséget?

Tóth Zsuzsanna · http://webdesigner.blog.hu 2009.01.04. 16:05:53

Szia, máris idetaláltál?
Igen, igazad van, azok tényleg csak tágan véve számítanak ide, de az említetteknek szintén meg kell feleljenek.
A felépítést a logikus hierarchiaként értem, az ergonómia az emberi tulajdonságaink figyelembe vétele (képernyőről való olvasás nehézsége, reakcióidő, akadálymentesítés stb.), a user központú szemlélet, a használhatóság viszont kettős dolog - egyrészt a user elégedett, másrészt a konverzió létrejön, vagyis az adott cél teljesül üzleti oldalról is. Talán ez már inkább a hatékonyság.

Jó lenne kicsit kikristályosítani a képet, kérlek írd meg a te olvasatod is!

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.04. 16:54:40

Én ezekre általánosságban szoktam használni egyben az ergonómiát. Kicsit gyűjtő területként tekintek rá. A felpítés tulajdonképpen az amit information architecture-nek szoktak nevezni. De ez alapvetően nyelvhasználati dolog, az a lényeg, hogy a mögöttes tartalmakban egyet értünk a terminológia csak egy kommunikációs felület. Ha értjük egymást, akkor hívhatunk másképp is dolgokat.

A használhatóságot nem szoktam ilyen tágabb értelemben használni, de abban igazad van, hogy beletartozik az is, hogy a készítő számára jó eszköz-e. Azaz lehet, hogy a weblapom nagyon jól használható a felhasználóknak, csak épp nem azt érem vele el, amit szeretnék. Pl. létrehozom az iwiw-et, hogy megtaláld a régi ismerőseid, de egyesek "álnok" módon pasizásra és csajozásra használják.
süti beállítások módosítása